EVO KADA SE OČEKUJE / Hoće li većina nas imati čast vidjeti najveći komet ikad zabilježen? Astronomi tvrde da bi mogao biti rekorder

Foto: Shutterstock

Međunarodni centar za astronomsku uniju Minor Planet najavio je otkrivanje 19. lipnja

27.6.2021.
14:00
Shutterstock
VOYO logo

Neobično veliki objekt najviše će se približiti Suncu 2031. godine, a do tada bi trebao proletjeti pored Saturnove orbite gdje bi se mogao pretvoriti u izuzetno veliku kometu. Astronomi se već sada vesele potencijalnom "vatrometu", piše Gizmodo.

Tajanstveni objekt naziva se 2014 UN271, a trenutno je na 22 AU od Sunca (1 AU je prosječna udaljenost Zemlje do Sunca), što znači da je već prošao Neptunovu orbitu.

Započinje dugo putovanje

Međunarodna unija astronoma Minor Planet objavila je da ga je uočila 19. lipnja. Spomenuti objekt putovat će još 11,1 AU prije nego što dosegne točku perihela (položaj objekta ili planeta kada je na svojoj putanji najbliži Suncu) 2031. godine, nakon čega 2014 UN271 započinje svoje dugo putovanje natrag prema oblaku Oort.

Algoritmi su "uočili" objekt prikupljajući podatke za Istraživanje tamne energije (The Dark Energy Survey ili skraćeno DES) od 2014. do 2018. godine. Tijekom ovog perioda obavljeno je gotovo 40 različitih promatranja UN271 2014, što je astronomima omogućilo procjenu njegovu veličine, brzine i putanje.

svemirski izviđač /

Tajanstveni Oumuamua: Jesu li izvanzemaljci već posjetili naš Sunčev sustav? Neki znanstvenici tvrde da je ovo dokaz

svemirski izviđač /

Neizvjesno orbitalno razdoblje

Objekt je isprva primijećen na udaljenosti 29 AU od Sunca, a tijekom posljednjih sedam godina putovao je 7 AU. Valja spomenuti kako putuje vrlo izduženom orbitom, koju je teško odrediti pa procjene variraju od toga da mu treba 400.000 do milijun godina da se ponovno vrati do Sunca.

UN271 jedan je od najvećih poznatih objekata koji dolaze iz vanjskog Sunčevog sustava. Predavačica na Queen’s University u Belfastu i stručnjakinja za objekte Kuiperovog pojasa Meg Schwamb je rekla kako je UN271 vjerojatno dugačak između 100 i 370 km. Kako se bude približavao, moći će se bolje procijeniti veličina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najveći komet ikada zabilježen?

Međutim, ako objekt razvije komu i rep tijekom perihela 2031. godine, uvrstit će se među najveće komete ikad zabilježene.

Novootkriveni objekt mogao bi biti rekorder, ali morat ćemo pričekati preciznije procjene veličine kako bismo bili sigurni.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, ne postoji jamstvo da će se UN271 za 10 godina pretvoriti u komet. Kometi su definirani kao nebeska tijela koja, približavajući se Suncu, razvijaju komu (manja od repa i manje raskošna) i sam rep koji je rezultat sublimacije leda (proces pretvaranja krutine u plin).

Zanimljivo je da bi ovaj objekt, ukoliko bi se pretvorio u komet, mogao biti netaknuti komet, odnosno komet koji prvi put razvija komu i rep prilikom prilaska Suncu. Takvi su kometi vrlo rijetki. S druge strane, naprezanja koja će ga pogoditi kako se bude zagrijavao mogla bi dovesti do toga da se raspadne na manje dijelove.

Love island games